TIJDELIJK EXTRA BACK-2-SCHOOL KORTING
houding verbeteren tips

Houding verbeteren: Complete handleiding met praktische tips

Je houding verbeteren

Wil je je houding verbeteren? Goed idee!

Een goede houding is belangrijk. Niet alleen zie je er krachtiger en sterker uit wanneer je rechtop staat, ook voorkom je met een goede houding blessures of andere problemen. 

Of je nu staat of beweegt, een goede houding is ontzettend belangrijk.

In dit artikel vind je de beste tips voor een betere houding.

Wat is een houding?

Een houding is de manier waarop je je lichaam houdt. Er zijn 2 type houdingen. 

  • Dynamische houding
  • Statische houding

Dynamische houding

Een dynamische houding is hoe je jezelf houdt als je beweegt. Denk hierbij aan lopen, rennen of het vooroverbuigen wanneer je iets probeert op te rapen. 

Statische houding

Dit is de houding die je aanneemt wanneer je niet beweegt. Dit kan zijn wanneer je zit, staat of slaapt. 

Beide houdingen zijn belangrijk. Dus of je nu last hebt van je rug tijdens het hardlopen of last hebt van je schouders tijdens het werk of slapen, een goede houding is de basis om deze klachten te voorkomen.

Wat is een goede houding?

De sleutel tot een goede houding is de stand van je wervelkolom. Je ruggengraat heeft een drietal natuurlijke krommingen, namelijk: bij uw nek, middenrug en lage rug. Een correcte houding zorgt ervoor dat deze krommingen behouden blijven, maar niet groter zijn dan normaal. Denk hierbij aan een kromme rug.

Bij een goede houding bevindt je hoofd zich boven je schouders. Daarnaast moeten je schouders boven je heupen staan.

goede houding

Wat voor impact heeft een verkeerde houding?

Een slechte houding kan slecht zijn voor je gezondheid. Slungelig staan of voorovergebogen te zitten met een kromme rug kan:

  • Je spier- en skeletstelsel verkeerd uitlijnen
  • Je ruggengraat aantasten, waardoor deze kwetsbaarder en vatbaarder voor letsel wordt
  • Nek-, schouder- en rugpijn veroorzaken
  • Uw flexibiliteit verminderen
  • De beweeglijkheid van uw gewrichten beïnvloeden
  • Het moeilijker verteren van voedsel
  • Maakt het moeilijker om te ademen

Tips om je houding te verbeteren

Een goede houding aannemen is niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn er oefeningen, hulpmiddelen en andere tips om je houding te verbeteren.

Algemene tips

Let op je houding tijdens alledaagse activiteiten, zoals televisie kijken, afwassen of wandelen. Dit valt niet altijd mee. Veel mensen ondervinden vaak hierdoor last. 

Door bijvoorbeeld een houding corrector te dragen zorg je ervoor dat je houding wordt aangepast en je van een kromme rug naar een rechte rug gaat. 

Een houding corrector drukt je met de neus op de feiten. Een aantal voorbeelden?

  • Lig je als een zoutzak op de bank? Gaat niet! De houding corrector dwingt je om je een betere houding aan te nemen tijdens het televisie kijken.
  • Zit je veel voorovergebogen tijdens het werken achter de laptop? Gaat niet! De houding corrector zorgt ervoor dat je met een rechte rug achter je laptop plaats neemt.
  • Last van je rug tijdens het hardlopen doordat je teveel voorover loopt? Kan niet! De houding corrector zorgt ervoor dat je bewust bent van je lichaam en trekt je schouders als het ware naar achter waardoor je houding tijdens het lopen zal verbeteren

Wat kan ik nog meer doen om mijn houding te verbeteren?

Zorg dat je een actief leven hebt. Wissel regelmatig van zithouding en maak korte wandelingen rond het kantoor of bijvoorbeeld bij thuiswerken rondom het huis. 

Een gezonde levensstijl draagt bij aan een goede houding. Zo zorgt onder andere overgewicht er voor dat je een verkeerde houding aanneemt. 

Postuur of houding verbeteren: 12 tips

We werken steeds vaker thuis. Dit leidt onder andere tot enorme rugproblematiek. Dit komt vaak doordat je totaal niet ergonomisch te werk gaat.

Houding verbeteren bij het zitten

Dit zijn de beste tips om je houding te verbeteren tijdens het werk achter de PC.

  1. Kruis je benen niet; houd je beide voeten op de grond met je enkels voor uw knieën
  2. Zorg ervoor dat je voeten de vloer raken, lukt dit niet, gebruik dan een voetensteun.
  3. Ontspan je schouders, zonder dat deze gebogen staan of naar achteren getrokken zijn. 
  4. Houdt je ellebogen dicht bij je lichaam en zorgt dat deze tussen de 90 en 120 graden gebogen zijn.
    Ontspan uw schouders; ze mogen niet gebogen of naar achteren getrokken zijn
    Houd uw ellebogen dicht tegen uw lichaam. Ze moeten tussen 90 en 120 graden gebogen zijn.
  5. Zorgt ervoor dat je rug volledig wordt ondersteund. Gebruik hiervoor een rugkussen of bijvoorbeeld een rugsteun als je stoel geen leuning heeft.

Houding verbeteren bij het staan

Hoe kan je de houding verbeteren wanneer je staat? 

  1. Zorg ervoor dat je recht staat en rechtop.
  2. Houdt je schouders naar achteren
  3. Houdt je buik in
  4. Verdeel je gewicht vooral op de bal van je voeten
  5. Houdt je hoofd horizontaal
  6. Laat je armen op een natuurlijke manier langs je lichaam hangen, langs je zij.
  7. Houdt je voeten op schouderbreedte uit elkaar.

We verzinnen dit niet zelf. Onder andere medische websites zijn geraadpleegd om je te voorzien van de beste tips.

Bronnen:

Oefeningen om je houding te verbeteren

Het is raadzaam om het probleem écht aan te pakken. Allereerst willen we je nog het volgende meegeven. Heb je ongekende last van je rug en ondervind je problemen en word je beperkt in je werk of tijdens het sporten? Bezoek een fysiothepeut of specialist om je klachten aan te pakken.

Oefeningen voor je houding

Planken

Veel mensen onderschatten de waarde van planken. Een ideale oefening voor thuis om je core te verbeteren.

Begin op je buik te liggen met je onderarmen tegen de mat

  1. Span je core aan en til je lichaam op zodat je op je onderarmen en tenen staat.
  2. Houd de plankpositie 10 seconden vast.
  3. Probeer 5 tot 10 herhalingen van deze oefening.
  4. Als je denkt dat je er klaar voor bent, vergroot je de planktijd met 10 seconden per herhaling.

Uiteraard is het van belang dat je je rug recht houdt tijdens de oefeningen.

Bekijk ook de plankchallenge op Bracefox.

houding verbeteren oefening

Kat & Koe 

De “kat en koe” is een oefening voor de wervelkolom die je kunt doen om je lage rugspieren te trainen. 

Hoe gaat dit in zijn werk?

  1. Begin door op handen en voeten te knielen met je handen onder je schouders en je knieën direct onder je heupen.
  2. Adem uit en buig zachtjes je ruggengraat.
  3. Houd deze positie 2 seconden vast.
  4. Adem in en span uw rugspier aan terwijl u uw rug rond maakt.
  5. Houd deze positie voor 2 seconden vast.
  6. Probeer de oefening minimaal 10 keer te herhalen.

De brug

Tot slot ‘de brug’. Een oefening die écht tot zijn recht komt wanneer je last hebt van het thuiswerken.

  1. Begin op handen en voeten.
  2. Trek je tenen op en til je heupen omhoog, richting het plafond.
  3. Zet je hielen terug richting de mat zonder ze op de grond te laten staan. Laat je hoofd zakken, zodat je nek lang is en uitgerekt.
  4. Terwijl je in dezeh ouding blijft, zorg je ervoor dat je polsen parallel blijven met de voorste rand van de mat.
  5. Adem een aantal keer flink in en uit. 
  6. Herhaal 5 keer.

houding verbeteren oefening 3

 

Onze suggesties om je houding te verbeteren

Naast oefeningen, tips en feiten bieden we de beste rugbrace en postuur corrector om je houding te verbeteren.

Bekijk ook onze aanbevolen producten. 

Geef een antwoord

Winkelwagen

0
image/svg+xml

Je hebt nog geen producten in je winkelwagen